söndag, januari 04, 2009

Söndag eller nåt

Gårdagen spenderades i kemins underbara värld, och på kvällen i Trelleborg med den uppskjutna julmiddagen. Någon julmat blev det inte, jultemat upprätthölls istället av julmust, julduk och julservetter. V har efter träget arbete uppnått titeln ”släktens matvrak nummer ett”, och han hatar verkligen att vara så liten att han inte ser godsakerna uppe på köksbänken och bordet (en egenskap han delar med Ebba the hund). Följdaktligen klänger han sig nu fast vid benen på en och kräver att bli upplyft, från den nya positionen har han bättre överblick och försöker dirigera bäraren så han kommer inom räckhåll . Lyckas han inte med det (i praktiken aldrig) blir han skitsur och kräver att bli nersläppt för att sedan raskt klänga sig fast vid nästa person. Dessutom är han oerhört fascinerad av kökets elvisp, och med sladden som koppel drar han runt den i huset som en liten hund. Hans ultimata mål är att försöka koppla in sladden i eluttagen, men tack och lov tror han fortfarande att de enda uttagen som funkar är de som sitter under överskåpen. Vägguttagen har han inte rört ännu. Mycket underhållning blir det i hans sällskap.

Hemfärden blev mer åt thrillerhållet. Det var pansaris (snyggt men hopplöst att får bort) på bilen och glashalt på marken. Ute på landet och inne i Malmö hade de saltat så det kändes tryggare. Inne i Trelleborg fick jag helt förlita mig på det berömda Ägget i kombination med antisladd och ABS (tjohej vad det blinkade på instrumentbrädan). Det slog på snabbt, på eftermiddagen på vägen ner sprang jag en runda i Torup och då var väglaget helt ok om än lite moddigt. Strax efter avfärd upptäckte jag en bil stående vid en busshållplats och en kvinna stående på refugen, spanande åt andra sidan vägen till. Stannade och vevade ner rutan för att kolla läget och fick till svar att allt var lugnt och att ”vi håller på att fotografera” varvid jag upptäcker en man med kamera och stativ i dunklet på andra siden. Jag körde vidare, men är fortfarande ytterst nyfiken på vad de fotograferade. Och till vad. ”Berit, bilen och en busshållplats”? Ytterst kinky.

Även idag fick jag en gnutta motion. Skulle sjukvårda vid en hockeymatch som vid ankomst visade sig ha skjutits upp. Eftersom man inte meddelat oss (idag heller, vad jag hört är det inte första gången) cyklade jag och kollegan hem igen. Vägen till isstadion är förvisso kort, men växlarna på cykeln hade frusit så det blev lågväxel hela vägen fram och tillbaka. Om en halvtimme ska jag till frk M och käka våfflor. Jag funderar på att börja äta lite nyttigare, men vid närmare eftertanke får det vänta tills i morgon.

Inga kommentarer: