fredag, januari 30, 2009

Hej Patella

Ännu en vecka, tvåhundraarton återstår.

Vi hade idag redovisning av vårt första PBL-problem ”Anita med knäet” och jag var rätt så nervös. Det hela gick dock bra. Knäbiten var inget problem, men jag hade läst på fel rörande nerverna och lagt fokus på vilka nerver som styr benmusklerna istället för grundprinciperna. Lyckligtvis hade andra i gruppen koll och kunde redovisa, tutorn blev nöjd och jag som ordförande kunde pusta ut. Nästa vecka har vi två föreläsningar om genetik så gissningen är att PBL kommer att behandla det också (det ryktas om att ”Anita” har fler problem). Vidare kommer vi ha konditionstest på torsdag, i mitt sinne undrar jag om det inte vore vettigt att lägga HLR-momentet innan den övningen.

Igår drog föreläsningarna igång på allvar med introduktion till de olika typerna av leder och idag fick vi lära oss om nerverna. Bra föreläsare som kan sitt ämne och dessutom kan förmedla sin kunskap, även om nervföreläsningen kändes lite för ytlig. Finns dock en gräns på vad man hinner med på två timmar, får ta och titta mer på det i helgen och läsa ikapp det jag missade i PBLen...

På jobbet har det varit lugnt, det värsta drabbade mig själv när min nya fina Vista-laptop blev av med hårddisken i tisdags. Bytte och installerade om, bara där gick en hel dag till spillo, inklusive alla patchar som ska på.

Inga kommentarer: