tisdag, januari 20, 2009

Gnuernas vandring

Som återbliven student i en annan stad måste jag nu uppfinna hjulen på nytt och lära mig vissa färdigheter från början. Att pendla är en. Jag har fram tills nu allltid bosatt mig på cykelavstånd från min arbets-/studieplats, men i skrivande stund är det inte möjligt. Så nu blir det en massa tidsberäkningar för att optimera sömnen i kombination med buss och tågtrafik, väder och risk för störningar längs med vägen. Samt att lära sig var tågen stannar. Jag och en kursare träffades på bussen ner till Lund C, följdes åt av och blev näst intill nersprungna av en pendlarhjord på väg till tåget. Vi hängde springande på (det var förenat med livsfara att gå i normal takt), tog trappan till perrongen i tre steg och skulle just till kasta oss ombord på tåget då vi insåg att det var på väg till Ängelholm... Snabb reträtt till rätt plattform och pågatåget ”himm”. Sen ägnades en stund åt att få kursaren ombord på rätt buss. Jag hoppas jag lyckades, hon var vid ett tillfälle på väg att hamna ute i oljehamnen. Dålig karma för mig om det skulle ske. Hoppas dessutom att pappersarbetet går snabbt, måste skaffa ett studentpendlarkort eftersom det idag kostar 84 spänn om dagen tur och retur. Känns nästan som att bilpendling skulle vara billigare.

WOW-upplevelse nummer två är att Powerpoint numera är standard inom undervisningen. Så var det inte på min tid (ack och ve), då var pp för föreläsaren vad elden måste varit för urtidsmänniskan – fascinerande och livsfarlig. Minns ännu kursaren som vägrade bildhjälpmedel under exjobbsredovisningen med motivet att det drog uppmärksamheten från presentatören...

Och näraliggande är WOW-upplevelse nummer tre – att tekniken verkar funka och att föreläsarna faktiskt verkar ha datorvana nog att hantera den rätt (med ett litet undantag för en av dagens föreläsare som råkade stoppa ner den trådlösa musen/laserpekaren i byxfixan och fick presentationen att uträtta saker jag inte trodde var möjliga).

I morgon är det första heldagen, vi ska gå igenom PBL och diverse annat. På torsdag är första riktiga föreläsningen som jag ser väldigt mycket fram emot.

1 kommentar:

Anonym sa...

Lycka till med studierna! Och tänk på att tekniken men/och även användarna har lärt sig en del sedan sist :-)