måndag, augusti 09, 2010

Things my girlfriend and I argue about - vädret

Sommarens stora samtalsämne har varit regn. Närmare bestämt regn eller inte regn. Jag, som litar fullt och fast på tekniken, tittar på DMIs nederbördsradar och konstaterar att det ska börja regna inom sådär trettio minuter. L tittar ut och hävdar lika tvärsäkert att ”det ska det inte”. Tio minuter senare visar radarn att de mörka regnfläckarna nu befinner sig ännu närmare oss. L tittar ut och säger ”icke”. Och undrar i nästa andetag varför det är så viktigt att veta om det ska regna eller inte. Jag försöker så pedagogiskt som möjligt förklarar att det är en viktig övning inför kommande villaboende - vet vi exakt när det ska börja regna vet vi också exakt när det är dags att ta in tvätten. L tycker inte jag är riktigt klok.

Det som stör mig i detta är att hon ofta får rätt. Vädrets logik är inte helt glasklar, vilka mekanismer som får skyfallen att tvärnita i höjd med yttre ringvägen, svänga höger och sen följa E22 mot Lund istället. Det regnar alltid mer i Lund.

I Helsingborg råder för övrigt det omvända förhållandet. Vi skulle på Fredriksdalsteatern som är en utomhusteater, och inför biljettköpet konsulterade jag alla tänkbara väderinstitut så att vi skulle kunna pricka en dag då vi 1) kunde, 2) fick bra platser (Ls paradgren - hon ringde hela släkten för att få ett statistiskt underlag) och 3) fick regnfritt. På basis av detta argumenterade jag framgångsrikt för söndagen, varvid L tyckte att det säkert kommer att regna då. Och det gjorde det så klart, men tur nog för mig bara små stänk och de kom dessutom först på vägen hem från teatern.

2 kommentarer:

Kim sa...

Du får börja använda dig av kotten! Det finns många efterföljare, men det här är orginalet vad jag vet: http://hannaofsweden.se/images/2007/v_derdato_1191754177_2123348.jpg

(Känner tyvärr ej till ursprungskällan, men hittade den i en blogg iaf!)

Magnus sa...

Lysande :-)

Har sett något liknande innan på internettet, men då var det en sten och inte en kotte.