måndag, augusti 30, 2010

Fjärdeklickare

Sista måndagen i augusti 2010, höstkallt på morgonen och en ny termin börjar.

Upprop som vanligt, denna gång alltså i Malmö. Ingången är alldeles intill bårhusintaget vilket inte är alldeles okomplicerat. Vi uppmanas vara ”seriösa” ifall en transport är på väg in (av hänsyn till anhöriga), och vi får inte lov att ställa upp dörrarna till trapphuset då detta tydligen leder till baksug där vissa dofter från källaren kan tänkas berika luften i föreläsningssalen. Vi får inte heller luta oss mot fönsterna eftersom ingen kan garantera att vi är kvar på andra våningen om vi försöker.

Första föreläsningen behandlar bakterier och danskar. Framförallt danskar verkar vara poppis - Gram (som uppfann positiv/negativ-systemet för bakterieklassificering) var dansk och massa danskar får KOL och drabbas av skumma sjukdomar (difteri). Vi har även fått se bildexempel på fler äckliga bakterieåkommor än vi fått se äckliga bilder totalt under de tidigare terminerna (inklusive brännskadeföreläsningen). En riktig rivstart.

Därefter lunch och sedan en timmes pekpinnar rörande lokalerna. Hoppas jag inte behöver jobba med någon som sätter mikron på full effekt i 15 minuter och sen kommer på andra och roligare saker att syssla med.

Jag är förresten inte längre kursens ålderman. Minst en nykomling är äldre och gör om kursen, hans sista halmstrå vilket han berättade redan under uppropet. Jag blev plötsligt lite mer nervös än jag var innan.

Nu är det jobb en stund till, ska försöka få undan alla roliga uppgifter som mina kollegor samlat på sig under min bortavaro. En hel del.

Inga kommentarer: