tisdag, mars 15, 2011

Mera träningsskryt

Efter att under en längre tid pendlat mellan sjuk, trött och lat tog jag mig i helgen i kragen för att komma i form igen. Bidragande orsak får nämnas vara vårvädret, samt bisarrt nog Solsidans avsnitt om olika typer av fetma. Jag började inse att jag kan vara i riskzonen att bli ”smalfet” och det är något jag helst vill förskona mig själv och min omgivning från.

Så – efter att ha arbetat hemma på fredagen för att jag kände den där förhatliga känslan av förkylning på ingång satsade jag på att fördriva ont med ont och körde en femkilometersrepa på lördagen. Tur nog glömde jag pulsbandet hemma, det var inte tal om pulsträning utan det handlade om att komma i mål. Under över alla under gav förkylningen med sig.

Igår var det dags för ett nytt shapepass, något som min kollega H i Stockholm beskrev som "Pure Torture 60 minutes". Dessutom hade käraste L outat mig så med största sannolikhet visste instruktören vem jag var. Så mycket för mina försök att hålla en låg profil.

Och idag var det dags att lägga ytterligare träning till meritlistan. Kollegan K upplyste om att man kan morgonsimma på Kockums Fritid, varje tisdag och torsdag öppnar de klockan sju. L uttryckte starkt tvivel över mina ambitioner, men jag lät mig inte hindras av denna skepsis utan klockan kvart över sju i morse klev jag i bassängen. På frågan hur länge sedan jag faktiskt simmade i bassäng senast blir svaret – inte en aning, men förmodligen någonstans i grundskolan.

Dagens simning gick i lugnt och behagligt tempo. Av någon outgrundlig anledning var bassängen redan när jag kom fullknökad av pensionärer som i sakta mak tog sig runt i vänstervarv. Varför dessa gamlingar, med oceaner av fritid, måste upp i svinottan fick jag aldrig något svar på. Och ute i omklädningsrummet mötte jag en äldre herre som klagade på all jäkt i vardagen. Fick tyvärr ingen chans att närmare fråga hur en nybliven pensionär någonsin kan vara stressad.

Och har jag minsta rörlighet i kroppen i morgon tycker L att jag ska komma på hennes spinningpass, fortsättning följer…

(Bildbevis, bortsett från att tiden inte alls stämmer... (yada yada dålig bortförklaring...))

3 kommentarer:

Yet Another Bla Bla Blog sa...

Bra gjort! Själv provade jag piloxing idag och det vet jag inte ens hur jag ska beskriva: boxning kombinerat med dans? Lite roligt var det, men nästa vecka blir det pure torture igen!

/Kollegan H

Anonym sa...

Men snälla - det vet väl alla? Pensionärer har ju hur fullt upp som helst med att hinna med allt, så enda chansen för träning är ju på morgonen.

Försök hitta en lucka där föräldrarna kan passa lille e - det är klurigt emellan mc-åkning, hundpromenader, hämta-däck-eller-andra-skumma-lantbruksföremål-på-(o)kända-småorter, renovera osv osv.

När skall de ha tid att träna? Om inte på morgonen... (Ok, mamma är ett undantag faktiskt, tränar eftermiddagar!)

/K

Kim sa...

Det var ju värst vad du tränar! Jag får ta och steppa upp om jag ska hålla ditt tempo!