fredag, oktober 09, 2009

Vaska guld

Av alla prylar som finns i mitt hem finns det få saker jag vill kalla riktigt värdefulla. Det rör sig i huvudsak om analoga foton och negativ, men så har jag även ett kassettband som jag under lång tid trodde att jag förlorat men som dök upp igen för en tid sedan, och vars innehåll jag nu ska rädda till omvärlden.

Innehållet är en tio minuter lång konversation om ingenting alls, men det är den enda röstinspelningen jag känner till av min farmor och farfar. Det går tillbaka till början av 80-talet då jag under en släktmiddag fick idén att knö in en kassettbandspelare under matbordet och trycka på ’record’. Fråga inte varifrån idén kom, men på slutet hör man mig fnissa ett ”Hemlige Arne”-fniss så kanske var det just från ”Hemlige Arne” som inspirationen kom. Något senare bestämde jag mig för att spara bandet till eftervärlden, så följaktligen står det med stora bokstäver på omslaget: ”Blandad Zynth(*) + RARITET FÅR INTE SPELAS ÖVER PÅ NÅGRA VILLKOR”. Vilket var rätt så smart.

Ljudkvaliteten är sådär om man ska vara positiv. Ljusa röster låter ok, medan männens röster orsakar resonans i bordsskivan eller nåt för det låter extremt grötigt. Vi ungar hade tydligen jättekul, för det är extremt mycket tjo och tjim i bakgrunden.

Härnäst ska bandet in till ett proffslabb, kanske går det att få ut mer ur gröten.

*”Zynth” = dansbandsversionen av In dreams** och Sun of Jamaica med Goombay Dance Band. Men på andra sidan är det någon liveinspelning med Jarre.

** Notera reverbet. Hujedamej.

1 kommentar:

GladaKatarina sa...

Vilken guldklimp! Hittade ett foto på mina föräldrar för ett tag sedan som jag visste fanns. Och gamla kasettband - lika urkul som pinsamt! :-D

Grattis till tentan och de vackra orden!