lördag, maj 30, 2009

Odöda i natten


I mörkret bo vad farligt är
så gå i natt försiktigt
Vad skulle sig väl döljas där
om det var gott och riktigt

Hemma från zombie/vampyrnatten, en en och en halv timme lång vandring på exakt samma stig som jag sprang på innan idag. Längs vägen spelades olika scener upp, en del med vampyrer, andra med zombies, ibland möttes de. På ett ställe framfördes en opera, på ett annat fann vi två ylande zombies plaskande runt i ett kärr. Det sögs blod och frodades i inälvor. Besökarnas blod tog myggorna hand om.
Mellan akterna var det mörkt, verkligen becksvart där ute i skogen, och ibland fick vi sällskap längs vägen av okända varelser som rörde sig i mörkret bakom och runt oss.
Inte speciellt skrämmande, men mycket udda och speciellt och jag är glad att jag lyckades få biljetter till det.

(Dikten ovan hittade jag i Sydsvenskans Postis tidigt 90-tal. Jag har - av någon anledning - aldrig kunnat glömma den.)

Inga kommentarer: