fredag, april 10, 2009

Femton anledningar att hata IT: I och II

En lysande anledning att börja plugga i fem och ett halvt år är detta:

Anlände till jobbet en styck laptop från Polen med diskhaveri. Ny disk beställs och installeras. Börjar installera från återställningsskivor (som vi fick beställa separat eftersom leverantören inte tänkt tanken på att vi kanske föredrar engelskt XP på maskinen trots att den har svenskt tangentbord, vi fick f.ö. sedan även byta tangentbord eftersom maskinen ju skulle till Polen): en startskiva, sex skivor med gud-vet-vad och sedan en ”supplementary disk” vars syfte också är höljd i dunkel. Efter en och en halv timmes tuggande, på sista skivan av de sex, hittar installationsprogrammet ett läsfel. Starta om installationen, gnugga/rengör skivan, en och en halv timme senare samma fel. Lyckas efter mycket om och men klona skivan till en ny, fungerande. En timme, trettiofem minuter och en omstart senare får jag reda på att fil si-och-så inte gick att packa upp för att en annan fil så-och-si saknades. Mycket riktigt, så-och-si låg inte där den förväntades. Det innebar att startskivan hade fel version. Letade, hittade ingen annan skiva.

Gav upp.

En vecka senare upptäcker jag pinsamt nog att maskinen trots allt är startbar. Får upp Windows, börjar avinstallera tvåhundra program som leverantören tycker man ska ha.
Ska sedan uppgradera drivrutinerna, ty nya drivrutiner är bra att ha. Alltså – starta programmet Software Installer. Software Installer meddelar att den behöver uppgradera sig själv. Efter uppgradering startar programmet om och meddelar att det ersatts av System Upgrade. Vill jag installera System Upgrade? (ja, så klart). System Upgrade installeras, startar på svenska (fy, fy), vill uppdatera sig själv (ok), flera minuter senare är programmet igång och vill då ladda hem SVENSKA drivrutiner till min engelska XP utan att ge mig något alternativt språkval…
På något sätt känns det som att begreppet ”Think” i Thinkpad uppfanns av ren ironi från marknadsavdelningen riktat till ingenjörerna som konstruerat maskinerna och mjukvaran.
Nu har vi en annan leverantör, och min enda rädsla där är att jag någon gång ska råka trycka på ”Finska” som installationsspråk (vilket är valet utöver svenska och engelska).

En annan källa till irritation är att Windows har infraröd filöverföring påslaget som förval. Således pågår just nu ett robot war på mitt skrivbord eftersom jag inte har ork att slå av eländet. Hoppas min dator vinner över den jag håller på att installera, och zappar den till ett varmare ställe.

Långfredag är till minne av Jesu korsfästelse och död. Det känns som jag fått ett passande straff.

1 kommentar:

Alexandra sa...

Är det motvind, uppförsbacke, ösregn och snöstorm? =)