söndag, april 12, 2009

En dag på landet

Konstrundan är en tillställning jag sällan brukar missa och i år var det dags igen. I arla gryningsstund lämnade jag storstaden och begav mig mot Österlen. Då såväl min GPS batteri som kartboken befann sig (och gör så ännu) på okända platser blev det en resa ut i det blå. Funderade ett ögonblick på att köpa en billig GPS på vägen - en påskaftonsöppen elektroniklada bedömdes mer sannolik att finna än en dito bokhandel - men lyckades ta mig hela vägen till Simrishamn utan andra hjälpmedel än vägskyltarna och där på en mack fick jag en Österlenkarta alldeles gratis.
Det ska nämnas att vid det laget hade elektronikladorna sedan länge givit plats åt mer agrara lador och John Deere-försäljningslador.

Från Simrishamn styrdes kosan till Baskemölla och samlingsutställningen och därefter vidtog över en kopp kaffe Den Stora Logistikutmaningen där man ska hitta kortaste vägen mellan alla de konstnärer man vill besöka. Lätt för mig eftersom jag var där själv, vid bordet intill var de sju personer och de hade vissa problem. Undrar om de kommit hem än. Efter ett obligatoriskt dassbesök (rätt förberedelser är A och O) var det bara att beta av själva besöken och det gick rätt smidigt trots den primitiva tekniken med pappkarta. Först mot slutet blev det lite bökigt – kartan visade en sak, adressen under kartan en annan och när jag till slut ringde för att kolla var stället låg så visade det sig ligga långt utanför den angivna byhålan. Dessutom körde jag allmänt fel på vägen dit och konsten jag skulle se var tyvärr inte riktigt som jag förväntade mig.

Och det där sista är väl det som jag får säga som något negativt med att besöka konstnärer på det här sättet - de har sina teman, sina färgval och sina metoder, och det som känns intressant och sticker ut på samlingsutställningen gör det i betydligt mindre grad tillsammans med tjugo eller trettio i princip identiska verk omkring sig.

Österlen var annars i bra form, vårvädret drog ut såväl traktorer som dekaltrimmade 740 med kepsförsedda 18-åringar på vägarna, vilket tillsammans med GPS-navigerande SUVar och vilsna pensionärer stående mitt i T-korsningarna ledde till många spännande trafiksituationer.

Inga kommentarer: