tisdag, april 26, 2011

När lammet tystar mun

På min gravsten kommer det med stor sannolikhet att stå ”Lite eljest”. Det gäller inte bara i karriären, utan även matlagningen. Idag skulle jag för första gången i livet tillaga lammstek, men naturligtvis kunde jag inte göra det på det vanliga sättet utan valde att göra det enligt halvdagsmetoden – sätt steken i ugnen på så låg temperatur som det är möjligt och kör sedan med stektermometer tills den är klar, någonstans mellan 55 och 60 grader. Inte helt enkelt med en gasspis som har som lägst 150C på vredet, men med luckan på glänt fick jag ner temperaturen en hel del.

I övrigt gjorde jag som det flesta andra, tog en urbenad enkilosstek från ett skånskt och ekologiskt fd lamm. Mortlade vitlök och några kvistar färsk rosmarin i olivolja, klappade in i steken. Salta och peppra. Brynte tillsammans med en grovt hackad morot, en likaså hackad halv gul lök, några grovt krossade vitlöksklyftor och rivet citronskal. Efter ett litet tag i med några dl vitt vin. Efter bryning – band ihop köttet med steksnöre (förmodligen något jag skulle kunna gjort innan bryningen) och lade tillbaka den bland grönsakerna. Sen skjuts in i ugnen med hela härligheten.
Det tog ca fem timmar att få upp köttet i 55C men då blev det så mört och fint att det utan minsta tvekan var det bästa lamm jag ätit i hela mitt liv.

Avnjöts till en potatisgratäng (som fick göras ovanpå spisen istället) och ett glas Amarone.

Inga kommentarer: